بازیگری که با عبور از«گیشه» به«سیمرغ» رسید/ حسرتهای «تکتیرانداز»
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۸۶۵۸
به گزارش مهر، در این گزارش آخرین تحولات و حواشی بزرگترین رویداد سینمایی کشور، یعنی سیونهمین جشنواره فیلم فجر مرور میشود.
چهره روز؛ الناز شاکردوست
دو سال بعد از درخشش «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلم فجر، نرگس آبیار روز گذشته اما فیلم سینمایی «ابلق» را به جشنواره آورد وجه تسمیه این دو فیلم هم حضور الناز شاکردوست و هوتن شکیبا باز هم در قامت یک زوج بود؛ حضوری درخشان از هر دو بازیگر که نشست خبری این فیلم را هم متاثر از خود کرده بود تا جایی که سوالات برخی از خبرنگاران حول محور همین موضوع میچرخید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همین بازیهای یک دست و دیده نشده از هوتن شکیبا و الناز شاکردوست بود که داوران جشنواره سی و هفتم را بر آن داشت تا سیمرغ بهترین بازیگر زن و مرد را به این دو برای حضور در «شبی که ماه کامل شد» بدهند.
الناز شاکردوست اما امسال دو فیلم «ابلق» و «تی تی» را در ویترین جشنواره فیلم فجر دارد که از منظر برخی از منتقدان او یک از شانسهای اصلی کسب سیمرغ است.
مسیر طی شده برای الناز شاکردوست در عرصه بازیگری، مسیری تاملبرانگیز است؛ بازیگری که اولین حضور جدیاش را میتوان بازی در «مجردها» قلمداد کرد اما پیمودن همین مسیر و حضور در فیلمهای تجاری همچون «آتیش بازی»، «کیش و مات»، «رسوایی» و… که او متضمن گیشههایشان بود، او را زیر تیغ انتقادها برد.
فریدون جیرانی اما در سال ۹۶ با «خفگی» وجهی تازه از او را نمایان کرد، حضوری که این نوید را میداد قرار است بازیها و انتخابهایی تازه و متفاوت از آنچه که پیشتر در کسوتش بوده را ببینیم، همین هم شد، سرانجام حضور تحسین برانگیز او در «شبی که ماه کامل شد» نقطه عطف کارنامه کاری این بازیگر شد.
الناز شاکردوست اما حضور در «ابلق» را برگرفته از دغدغههایش میداند، حضوری که به زعم خودش صرف نظر از کسب سیمرغ تأثیرگذاریاش را برتر از هر جایزهای میخواند. حالا آسیبپذیری زنان مساله اوست، مسالهای که باعث میشود بخواهد صدای زنانی باشد که دستشان به جایی نمیرسد؛ زنانی که سکوت نمیکنند اما در نهایت مصلحت را پیشه میکنند.
فیلم روز؛ تک تیرانداز
«جای خالی قهرمان در سینمای ایران» حکایت تازهای نیست؛ سالها است که ویترین سینمای ایران از حضور «قهرمان» بیبهره است و شاید به همین دلیل ورود فیلمی از جنس «تکتیرانداز» به ویترین جشنواره سیونهم فیلم فجر، بسیاری را امیدوار به اتفاقی تازه کرد؛ فیلمی اقتباسشده از زندگی واقعی یکی از قهرمانان کمتر شناخته شده دوران دفاع مقدس یعنی شهید عبدالرسول زرین.
جذابیت روایت حماسهآفرینیهای تکتیراندازی که دامنه تأثیر و نفوذش به اندازهای بوده که او را «گردان تکنفره» خطاب میکردند و شخص صدام حسین برای سرش جایزهای کلان تعیین کرده بود، آنقدر زیاد است که میتوانست بهترین پشتوانه برای خلق یک قهرمان سینمایی بر پرده نقرهای قلمداد شود.
علی غفاری در مقام کارگردان، پس از تجربه سنگین اما نهچندان موفق «استرداد» حالا و در دومین پروژه بزرگ خود در مقیاس سینمایی «تکتیرانداز» را به ویترین جشنواره فیلم فجر رسانده است، فیلمی که ابراهیم اصغری تهیهکننده آن روز گذشته در نشست خبری، برآورد هزینه تولید آن را در حدود ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و حجم بالای امکانات سختافزاری موجود در اختیار تیم تولید هم از تکتک نماهای فیلم مشخص است، با این همه اما باید اعتراف کرد انتظارمان از یک فیلم قهرمانمحور فراتر از آن چیزی بود که روز گذشته بر پرده نقرهای به تماشایش نشستیم.
فیلم «تک تیرانداز» ایده محوری جذابی دارد و جذابیت همین ایده هم فیلم را پیش میبرد اما توان و انرژی لازم برای تبدیل شدن به یک فیلم ماندگار و خلق قهرمانی فراموشنشدنی پیش چشم مخاطب را ندارد.
کامبیز دیرباز که به گفته خودش پس از «مجید سوزوکی» در فیلم سینمایی «اخراجیها» برای دومین بار در نقش یک شهید واقعی مقابل دوربین ظاهر شده هم در ارائه تصویری باورپذیر و تأثیرگذار از شمایل شهید زرین بر پرده نقرهای چندان موفق عمل نکرده است. نقطه ضعفی که در پرداخت دیگر کاراکترهای فیلم مانند شهید حسین خرازی با بازی امیررضا دلاوری نیز مشهود است.
برگبرنده «تکتیرانداز» اما وجوه بصری آن است؛ از تصویربرداری سعید براتی تا جلوههای ویژه ایمان کرمیان که احتمالاً حاصل کارشان از دید داوران جشنواره هم نادیده نمانده و شانس بالایی برای شکار سیمرغ هم دارند.
با این مختصات باید منتظر واکنش مخاطبان سینمادوست به فیلم «تکتیرانداز» باشیم؛ باید دید آیا دورخیز این فیلم برای پرکردن خلا قهرمان در سینمای ایران به سرانجام میرسد و تیر «تکتیرانداز» به هدف اصابت خواهد کرد؟
حاشیه روز؛ پزشک معترض «فجر» در کاخ جشنواره
هر چند جشنواره سیونهم فیلم فجر در آستانه عبور از نیمه راه است اما همچنان چالش محوری این رویداد، کیفیت میزبانی از مخاطبان و رعایت پروتکلهای بهداشتی است. چالشی که روز گذشته بار دیگر مسئولان وزارت بهداشت را ناگزیر از طرح تذکر و حتی تهدید به تعطیلی این رویداد کرد و همزمان توضیحات دبیر جشنواره را بهدنبال داشت که باردیگر تأکید کرد در این زمینه هیچ نگرانیای وجود ندارد و همه پروتکلها بهصورت کامل اجرایی میشود.
در فضای رسانهای دکتر مصطفی جلالیفخر پزشک و منتقد سینما از شاخصترین چهرههای معترض به برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی بود که نه فقط در فضای مجازی که با حضور در برنامههای سینمایی رادیو و تلویزیون، موکداً برگزاری جشنواره را خلاف مصلحت میدانست و حتی تعبیر «خودکشی جمعی» را برای آن بهکار میبرد.
روز گذشته اما روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ویدئویی از گفتگو با دکتر جلالیفخر منتشر کرد که نشان از تغییر موضع انتقادی این منتقد درباره جشنواره داشت. وی که همچنان با میزبانی از مردم در سینماهای مردمی جشنواره مخالف است، درباره آنچه طی دو روز حضور در برج میلاد بهعنوان محل اصلی برگزاری جشنواره مشاهده کرده است، تأکید دارد که همه پروتکلها بهخوبی اجرا میشود و اگر با همین شرایط تا پایان جشنواره پیش برویم، به سلامت از تهدید کرونا عبور خواهیم کرد.
جلالیفخر در این گفتگو تأکید دارد: «در برج میلاد آدمها کنار هم نیستند و ارتفاع سقف زیاد است و این میزان خطر را کم میکند به شرطی که این موارد بیرون از سالن هم رعایت شود، کسی ماسک خود را برندارد و عوامل سینما به کسانی که رعایت نمیکنند تذکر دهند. اگر این موارد همانطور که تاکنون رعایت شده، رعایت شود، جشنواره را با کمترین خطر سپری میکنیم.»
پیشنهاد روز؛ مصلحت
متن و حاشیه تولید و اکران فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» از همان مرحله انتشار اخبار پیشتولید، تازهترین پروژه سینمایی باشگاه فیلم سوره را در کانون کنجکاوی رسانهها قرار داد. فیلم سینمایی «مصلحت» در آغاز با نام موقت «پدری» کلید خورد، در ادامه تلاش شد تا نام «مصلحت نظام» برای آن انتخاب شود اما توافق نهایی بر سر همین نام «مصلحت» شکل گرفت.
این فیلم سینمایی اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند در کارنامه حسین دارابی محسوب میشود که محمدرضا شفاه آن را تهیهکنندگی کرده است. تهیهکنندهای که در دو سال اخیر درگیر حواشی عجیب «دیدن این فیلم جرم است» بود و حالا خود را برای رونمایی یک فیلم جنجالی دیگر آماده کرده است.
«مصلحت» با بازی فرهاد قائمیان و وحید رهبانی، هر چند فیلمی تاریخی نیست اما میتوان آن را تازهترین روایت سینمای ایران از بخشهای ناخوانده تاریخ معاصر بهویژه تحولات دهه ۶۰ نیز قلمداد کرد.
مسئله محوری فیلم «عدالت» و نقد «مصلحتاندیشی» است و همین مضامین هم فیلم را بهرغم داستان تاریخی، به اثری منطبق بر مسائل روز نیز تبدیل کرده است. «مصلحت» اولین همکاری مشترک حوزه هنری و سازمان رسانهای اوج در حوزه فیلمسازی هم محسوب میشود.
فیلم سینمایی «مصلحت» امروز چهارشنبه، در دومین سئانس سینمای اصحاب رسانه روی پرده میرود.
منبع: الف
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر الناز شاکردوست فیلم سینمایی سینمای ایران تک تیرانداز روز گذشته هم فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس)
چند روزی است که از اکران « مست عشق » یکی از پر سر و صداترین آثار سینمایی چند سال اخیر می گذرد. این فیلم مرحله پیش تولید، تولید و انتظار برای اکران پرحاشیهای را طی کرد تا بالاخره به پردهی سینماها در ایران رسید. «مست عشق» برشی کوتاه و شاید حتی شتابزده از زندگی و ارتباط مولانا و شمس تبریزی است.
پارسا پیروزفر در نقش مولانابه گزارش رکنا، پارسا پیروزفر متولد سال ۱۳۵۱، تا همین چندی پیش به عنوان یکی از کمحاشیهترین بازیگران سینمای ایران شناخته میشد.
پیروزفر در دوران دبیرستان باوجود تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک، به نقاشی علاقه فراوانی داشت و در سالهای ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۹ به خلق داستانهای مصور میپرداخت و در سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ نیز به صداپیشگی مشغول بود.
او در سال ۱۳۷۰ با دنیای بازیگری در تئاتر آشنا شد و سه سال بعد، در سال ۱۳۷۳، با بازی در فیلم “پری” بهطور رسمی پا به عرصه سینما گذاشت. نقشآفرینی وی در سریال “در پناه تو” در سال ۱۳۷۴، نقطه عطفی در کارنامه هنریاش بود و این بازیگر را به شهرتی فراگیر رساند.
این بازیگر در سال ۱۳۷۸ با بازی در فیلم “مهمان مامان” نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد؛ اما بدونشک، نقش بیژن ایرانی در سریال پرطرفدار “در چشم باد”، او را در میان مردم جاودانه کرد.
وی در سالهای اخیر با بازی در فیلم “تی تی” و سریال پربیننده نمایش خانگی “یاغی” بار دیگر تواناییهای خود را به اثبات رساند. علاوهبر بازیگری، پیروزفر در زمینههای تدریس در دانشگاه، کارگردانی تئاتر و صداپیشگی نیز فعالیت دارد.
شهاب حسینی در نقش شمس تبریزیسید شهابالدین حسینی تنکابنی ملقب به شهاب حسینی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران متولد شد. او فرزند اول خانواده است و یک برادر بهنام مهدی و دو خواهر دارد.
حسینی در رشته روانشناسی دانشگاه تهران تحصیل میکرد؛ اما بهدلیل مهاجرت به کانادا، تحصیلاتش را نیمهکاره رها کرد. او در سال ۱۳۷۴ با پریچهر قنبری، همدانشگاهی خود، ازدواج کرد. این ازدواج به جدایی منجر شد و ثمره آن دو پسر بهنامهای محمدامین و امیرعلی است.
او فعالیت هنری خود را با تئاتر و سپس گویندگی در رادیو آغاز کرد. وی با مجریگری در برنامه “اکسیژن” به تلویزیون راه یافت و به یکی از محبوبترین هنرمندان ایران تبدیل شد و در سال ۱۳۸۰ با بازی در فیلم “رخساره” به کارگردانی امیر قویدل وارد سینما شد.
شهاب حسینی برای بازی در فیلمهای “شمعی در باد” و “رستگاری در هشت و بیست دقیقه”، دو سال پیاپی کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره فیلم فجر شد و همچنین برای بازی در فیلم “محیا” دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
حسام منظور در نقش حسامالدین چلبیحسام منظور بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، بیشتر با بازی در سریال محبوب ایرانی “بانوی عمارت” شناخته میشود. فعالیت هنری این بازیگر از دهه ۸۰ با تئاتر آغاز شد؛ اما در دهه ۹۰ با بازی در سریال “بانوی عمارت” در سال ۱۳۹۷ به اوج شهرت خود رسید.
از جمله آخرین فعالیتهای او میتوان به حضور او در فیلم “مست عشق” به کارگردانی حسن فتحی اشاره کرد. منظور متولد ۱۸ آذر ۱۳۵۹ در تهران است؛ اما از آنجایی که مادرش اهل ارومیه است، در آذربایجان غربی بزرگ شده و تا نوجوانی در آنجا زندگی کرده است.
او در زمینه بازیگری و خصوصا کارگردانی تحصیلات آکادمیک دارد و فارغالتحصیل رشته کارگردانی در مقطع فوق لیسانس از دانشگاه تربیت مدرس است.
در سال ۱۳۹۰ منظور با فیلم “تلفن همراه رئیسجمهور” به کارگردانی علی عطشانی وارد سینما شد و در کنار بازیگران مطرحی چون مهدی هاشمی، بهناز جعفری، اکبر عبدی و نیکی کریمی به ایفای نقش پرداخت.
بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (پسر مولانا)بوراک توزکوپاران (Burak Tozkoparan) بازیگر جوان ترکیهای در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۹۲ (۲۳ آبان ۱۳۷۱) در شهر استانبول متولد شد. او فعالیت حرفهای خود را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد و به سرعت در میان مردم ترکیه به شهرت رسید.
بوراک بهواسطه بازی در سریال “گوزل” در نقش “اوزان” به شهرت رسید و در سال ۲۰۱۵ با بازی در سریال “گلهای شکسته” بهعنوان یکی از بهترین بازیگران ترکی شناخته شد. تازهترین فعالیت این بازیگر، حضور در “مست عشق” به کارگردانی حسن فتحی است که در این فیلم نقش “سلطان ولد”، فرزند بزرگ مولانا را ایفا میکند.
سلطان ولد، یار و یاور همیشگی مولانا بود و از نظر ظاهر و باطن شباهت زیادی به پدر خود داشت. بوراک توزکوپاران علاوهبر بازیگری، در یک گروه موسیقی بهنام “پروانه” نیز فعالیت میکند.
بوران کوزوم در نقش علاءالدینبوران کوزوم (Boran Kuzum) بازیگر جوان و بااستعداد اهل ترکیه، در تاریخ ۱ اکتبر ۱۹۹۲ متولد شده است. او در سال ۲۰۱۵ از دانشکده تئاتر کنسرواتوار دولتی دانشگاه استانبول فارغالتحصیل شد.
پدر وی بورا کوزوم معاون مدیر تئاتر دولتی آنکارا و مادرش فاطما زهرا فارغالتحصیل هنرهای زیبا است. جالب است بدانید که کوزوم پیش از ورود به عرصه بازیگری، بهمدت یک سال در رشته اقتصاد دانشگاه گازی آنکارا تحصیل کرده بود؛ اما برای دنبال کردن رویای بازیگری، تحصیلات خود را نیمهتمام گذاشت.
بوران در همان سال فارغالتحصیلی خود، فعالیت حرفهایاش را آغاز کرد. او در سریال تاریخی ترکی “آنالار و آنهلر” در نقش یک معترض در کنار بازیگران مطرحی مانند «اوکان یالابیک» به ایفای نقش پرداخت.
هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا)هانده ارچل (Hande Erçel) متولد ۱۹۹۳ یکی از زیباترین و بهترین بازیگران زن ترکیه ای است که نهتنها در این کشور، بلکه در سراسر جهان نیز توجهات را به خود جلب کرده است. ارچل بازیگری را از سن ۲۰ سالگی آغاز کرد و با یکی از اولین نقشهای خود بهنام “زاهده” در سریال “چکاوک” به شهرت رسید. شایان ذکر است که هانده ارچل با بازی در فیلم سینمایی “مست عشق”، اولین تجربه سینمایی خود را نیز رقم زد.
علاوهبر شخصیت جذاب، هانده ارچل چهرهای زیبا و کاریزماتیک دارد. این ویژگیها در کنار استعداد بازیگری او، باعث شده است که به یکی از شناختهشدهترین هنرپیشههای زن ترکیه تبدیل شود.
در سال ۲۰۱۲، هانده در مسابقه زیبایی آذربایجان شرکت و مقام دوم را کسب کرد. این اتفاق، نقطهعطفی در زندگی او بود و او را بهسمت دنیای بازیگری سوق داد.
بنسو سورال در نقش مریمبنسو سورال (Bensu Soral) متولد ۲۳ مارس ۱۹۹۱ (۳ فروردین ۱۳۷۰) در ترکیه است که با حمایت خواهرش هانده سورال، مسیر بازیگری را در پیش گرفت. سورال در دبیرستان آنگول آناتولی در بورسا تحصیل کرد و در سال ۲۰۱۲ با اولین سریال خود قدم به دنیای بازیگری گذاشت و در سال ۲۰۱۵ با بازی در سریال “دروغگویان کوچک زیبا” به شهرت رسید.
نقشآفرینی او در سریال “نفوذی” در سال ۲۰۱۶، نقطه عطفی در کارنامه سورال بود و او را به ستارهای محبوب تبدیل کرد. سورال با بازی در “کارهای سازمانیافته ۲: مارماهی پیچیده” اولین تجربه سینمایی خود را رقم زد و در ادامه در فیلم ترکی جدید “مست عشق” نیز حضور پیدا کرد.
سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)یکی دیگر از بازیگران ترک فیلم مست عشق، سلما ارگچ (Selma Ergeç) نام دارد. وی متولد ۱ نوامبر ۱۹۷۸ در هام آلمان، بازیگر ترک است که بیشتر بهدلیل نقشآفرینی درخشانش در نقش خدیجه سلطان در سریال پرطرفدار ترکی “حریم سلطان” شناخته میشود.
سلما بهمدت ۳ سال در دانشگاه وستفالی ویلهلم، مونستر به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت و پس از آن در دانشگاه فرن یونی هاگن در رشتههای فلسفه و روانشناسی تحصیلات خود را تکمیل کرد.
او در سال ۲۰۰۰ میلادی با ورود به عرصه مدلینگ، فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد. ارگچ به زبانهای آلمانی، ترکی، انگلیسی، فرانسوی و تا حدودی ایتالیایی مسلط است. وی در سال ۲۰۱۵ با جان اوز ازدواج کرد و این ازدواج در محله بچگی سلما در آلمان برگزار شد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر است.
ابراهیم چلیکول در نقش اسکندرابراهیم چلیکول (İbrahim Çelikkol) متولد ۱۴ فوریه ۱۹۸۲، بازیگر، مدل و بسکتبالیست اهل ترکیه است که درحالحاضر در اوج دوران حرفهای خود قرار دارد. وی از مادری یونانی و پدری عرب متولد شده است و یک خواهر دارد.
او در سال ۲۰۱۲ با بازی در نقش اولوباتلی حسن در فیلم پرهزینه “فتح ۱۴۵۳” که به فتح شهر استانبول در سال ۱۴۵۳ میپرداخت، خوش درخشید. این نقشآفرینی او را بهعنوان “بهترین بازیگر جوان با آینده درخشان” در جشنواره Sadri Alışık معرفی کرد و جایزه این عنوان را برای او به ارمغان آورد.
در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱، سریال “عفت” از شبکه Star TV به روی آنتن رفت و چلیکول با بازی در این سریال، جایزه “بهترین بازیگر نقش اول مرد” را از دانشگاه کارادنیز دریافت کرد.
خالد ارگنچ در نقش بهاءالدین ولد (پدر مولانا)خالد ارگنچ (Halit Ergenç) متولد ۳۰ آوریل ۱۹۷۰، بازیگر مشهور اهل ترکیه است که از سال ۱۹۹۶ تاکنون در عرصه بازیگری فعالیت میکند. او تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان بشیکتاش آتاتورک در سال ۱۹۸۹ به پایان رساند و سپس به دانشگاه فنی استانبول رفت؛ اما پس از یک سال، دانشگاه را ترک کرد و به دانشگاه هنرهای زیبای معمار سنان پیوست.
ارگنچ در ابتدا در زمینه اپراتوری کامپیوتر و فروشندگی فعالیت میکرد و سپس به دنیای بازیگری قدم گذاشت. او در سال ۲۰۰۷ با گیزم سویسالدی ازدواج کرد؛ اما این ازدواج تنها یک سال به طول انجامید و در سال ۲۰۰۸ به جدایی ختم شد.
این بازیگر با بازی در سریالهای “هزار و یک شب” و “حریم سلطان” به شهرت و محبوبیت زیادی دست یافت. علاوهبر بازیگری، ارگنچ در زمینه خوانندگی نیز فعالیت میکند و کنسرتهای متعددی را بهصورت رسمی برگزار کرده است.
کانال عصر ایران در تلگرام