Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا بهادری: سینمایی «تک تیرانداز» با کارگردانی علی غفاری، توانست در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را از آن خود کند. «تک تیرانداز» داستان زندگی شهید عبدالرسول زرین را با بازی کامبیز دیرباز به تصویر می‌کشد. یکی از ارکان اصلی این فیلم موسیقی آن است، عنصری که کارکرد و استفاده از آن در فیلم تاثیر زیادی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور با احسان بیرقدار، که ساخت موسیقی این فیلم را برعهده داشت، گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

سینمایی«تک تیرانداز» یک از فیلم‌های پر موسیقی‌ جشنواره امسال بود که حتی در برخی سکانس‌ها احساس می‌شد که موسیقی کار بیش از اندازه است و از اندازه خارج می‌شود شما تا چه حد موافقید؟ یا اگر مخالفید دلیل مخالفتتان چیست؟

بله فیلم پر موسیقی است. این پروداکشنی که در فیلم وجود دارد، خطِ فیلم نامه، شخصیت پردازی و همه موارد بسیار به سینمای روز دنیا نزدیک است در سینماهای روز دنیا موسیقی یک کارکردی دارد. یک نوع سینما داریم که موسیقی آن خیلی کم است و یک نوع سینمای دیگر داریم که موسیقی فیلم را جلو می‌برد، حتی یک جاهایی به دیگر عوامل نیز کمک می‌کند. بخشی از این موضوع که موسیقی از کادر بیرون می‌زند، به سالن سینما مربوط می‌شود، در واقع میکسی که در استودیو انجام داده‌ایم را اینجا نمی‌شنویم ولی اصولا در این جنس از سینما همیشه موسیقی است که به تصویر کمک می‌کند، کما اینکه در فیلم‌های استاندارد روز دنیا هم می‌بینیم که موسیقی از ابتدا تا انتها وجود دارد و حتی در برخی نقاط با وضوح بیشتری خودش را نشان می‌دهد.

بحثی که درباره موسیقی «تک تیرانداز» وجود دارد این است که موسیقی باید کارکتر اصلی و قهرمان را نشان می‌داد و اتفاق‌هایی مانند شکست‌ها، پیروزی‌ها را به تصویر می‌کشید و به همین دلیل هم موسیقی فیلم سعی در قهرمان پروری داشت.

موقع پخش فیلم در سالن سینما حضور داشتید؟

بله.

سالن برج میلاد برای پخش فیلم استاندارد نیست، چون اساسا کارکرد آن به عنوان سالن سینمایی تعریف نشده است

کیفیت صدای سالن سینما باب میل شما بود؟ 

اصلا، به نظر من سالن برج میلاد برای پخش فیلم استاندارد نیست، چون اساسا کارکرد آن به عنوان سالن سینمایی تعریف نشده است و از لحاظ تنظیم بلندگوها، باندها و آکوستیک سالن برای پخش فیلم سینمایی قابل قبول نیست. پیشتر هم فیلم‌هایی که من برای آنها آهنگسازی کردم و در این سالن به نمایش درآمده با این مشکل مواجه شدند.

جدای از کیفیت سالن و اینکه تقریبا همه آهنگسازها از آن ایراد می‌گیرند، شاید امکان داشت که موسیقی کار کمی کمتر و ملایم‌تر باشد، چون در جاهایی می‌دیدیم که بازی فیلم‌ را پیش نمی‌برد بلکه موسیقی، فیلم را جلو می‌برد، شما پیشتر هم دراین سبک کار انجام داده‌اید، به طور مثال سینمایی «بادیگارد»، که  ژانر هر دو به هم نزدیک است اما موسیقی آن اثر خیلی کمتر بود.

در فیلم سینمایی «بادیگار» به عنوان همکار آهنگساز حضور داشتم اما در این کار و یا اصولا تمام کارها اگر دقت کنید، ما یک مولف داریم و آن مولف هم کارگردان است، به هرحال من به عنوان یکی از عوامل‌ در این فیلم حضور دارم و باید در جهت اهداف و نگاه ایشان کارم را پیش ببرم، سلیقه کارگردان خیلی مهم است و ایشان هم علاقه به وجود موسیقی در بسیاری از سکانس‌ها داشتند.

در واقع آقای غفاری موسیقی طلب بودند و اگر ایشان تمایل وجود این حجم از موسیقی در کار را نداشتند، قطعا موسیقی کمتری در آن به کار می‌بردید.

بله ایشان طالب موسیقی بودند. نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی از کارگردان‌ها خیلی طالب موسیقی نیستند و از آن استفاده نمی‌کنند و معتقدند که حضور موسیقی در برخی سکانس‌ها بار بیشتری به تصویر می‌دهد و تصویر را شلوغ می‌کند ولی من فکر می‌کنم که این فیلم اساسا فیلم موسیقی لازمی بود.

کامبیز دیرباز در سینمایی «تک تیرانداز» 

دیگر عوامل از زمان محدودی که این فیلم در اختیارشان قرار داده بود، گله‌مند بودند، شما از لحاظ زمانی مشکلی نداشتید؟

فرصت ما بسیار کم بود البته همیشه هم برای موسیقی زمان کمی در نظر گرفته می‌شود ولی چون «تک تیرانداز» تلاش داشت حتما به جشنواره برسد سعی کردیم در فرصت بسیار کم موسیقی کار را ضبط کنیم. به طور مثال ما برای ضبط ارکستر فقط دو روز فرصت داشتیم و فرصت کم و عوامل این چنینی در نتیجه کار مقداری تاثیر گذار بود. 

نتیجه رضایت بخش بود یا ناراضی کننده؟

از نگاه من کار به درستی انجام شد و تلاشمان هم این بود که نتیجه خوبی به دست بیاید، امیدوارم مخاطبان هم از نتیجه راضی باشند.

«تک تیرانداز» یک اثر خاصِ قهرمان محور است که در سینمای دفاع مقدس تا کنون چنین چیزی را نداشتیم و این فیلم ساختار شکنی کرد است

به جز جلوه‌های ویژه‌ای که کار داشت، موسیقی کار دیده و شنیده شد؟

اصولا در سینما یک مجموعه باید باهم دیده شود، به هرحال کسی که به عنوان آهنگ ساز فیلم مشغول انجام فعالیت است باید موزیسن خوبی باشد ولی این موضوع کافی نیست. یعنی این که من فقط قطعه بنویسم و آن قطعات را روی فیلم اعمال کنم موسیقی فیلم نمی‌شود و من امیدوارم که موسیقی کاردیده و شنیده شود چرا که «تک تیرانداز» یک اثر خاصِ قهرمان محور است که در سینمای دفاع مقدس تا کنون چنین چیزی را نداشتیم، در واقع عموما ساختار سینما دفاع مقدس تا کنون یک سیستم دیگری بوده و با یک شکل ایدئولوژیک پیش می‌رفته است اما «تک تیرانداز» آن ایدئولوژی را شکسته و در ساختاری متفاوت گام برداشته که قهرمان محور است و بسیار به معیارهای جهانی نزدیک است. اگر شما بخش کارکترها را حذف کنید متوجه می‌شوید که این فیلم مشابه فیلم‌های استانداری است که در کل دنیا ساخته می‌شود.

اساسا کارکرد موسیقی را در فیلم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسیقی در فیلم بسیار حائز اهمیت است، ما بارها سکانس‌هایی از یک فیلم را بدون موسیقی و با موسیقی دیدیم و در این بین متوجه شدیم که موسیقی به طور کامل یک حسی را به مخاطب القا می‌کند و در نتیجه کار بسیار تاثیر گذار است.

با توجه به تمام کمبودها اگر سانترک کار را جدا بشنوید، متوجه می‌شوید که ۹۰ درصد به سطح استاندارد جهانی نزدیک است

جدا از فرصت کمی که داشتید، موسیقی کار را بیشتر بر اساس سلیقه کارگردان و نزدیک به معیار جهانی پیش بردید؟

بله، البته ما اینجا امکانات محدودتری داریم و نمیتوانیم موسیقی و امکاناتمان را با کشورهایی که در آن صنعت سینما، ضبط و موسیقی به شکل دیگری وجود دارد مقایسه کنیم، اما من فکر می‌کنم با توجه به تمام کمبودها اگر سانترک کار را جدا بشنوید، متوجه می‌شوید که ۹۰ درصد به سطح استاندارد جهانی نزدیک است.

با توجه به این که در هیئت انتخاب هیچ موزیسینی حضور ندارد، فکر می‌کنید یک اثر باید چه ویژگی‌ای داشته باشد تا موسیقی آن در جشنواره کاندید شود؟

اصولا به این موضوع بستگی دارد که فیلم در چه شرایطی دیده و در چه شرایطی تبلیغ می‌شود و کلیت فیلم درباره چه موضوعی است. فکر می‌کنم بررسی این شرایط به داوران کمک می‌کند تا بتوانند در این زمینه تصمیم گیری کنند.

همه عوامل در دیده شدن اثر نقش دارد، اینگونه نیست که خود فیلم و موضوع آن خوب نباشد و حق مطلب را ادا نکرده باشد، اما موسیقی کار دیده شود و مورد استقبال قرار گیرد. در واقع اگر فیلم خوب نباشد ولی موسیقی اثر عالی باشد، بازهم موسیقی آن دیده نخواهد شد، اما خوشبختانه «تک تیرانداز» کلیت قابل قبولی دارد و توانسته همه ملاک‌ها را کنار یکدیگر داشته باشد.

ما شما را در عرصه موسیقی و سینما دیده‌ایم که پلتفرم‌هایشان باهم فرق می‌کند اما اگر بخواهید خودتان را معرفی کنید ترجیح می‌دهید موزیسین شناخته شوید یا آهنگساز سینما؟

 چرا می‌خواهید طبقه بندی کنید؟

چون‌پلتفرم‌هایشان با یکدیگر تفاوت دارد.

بله، پلتفرم‌هایشان با یکدیگر تفاوت دارد ولی در طول تاریخ سینما افرادی بودند که در هر دو حوزه فعالیت داشتند، هرچند که افرادی هم بودند که فقط در حوزه تخصصی سینما کار کردند.

از این به بعد شما جزو کدام دسته خواهید بود؟

من به واسطه علاقه‌ام به سینما وارد این عرصه شدم به خاطر این که سینما را خیلی دوست دارم حالا فرقی نمیکند مردم هر طور که دوست دارند من را بشناسند من احسان بیرق‌دار هستم و به فعالیت حرفه‌ای خودم در هر دو زمینه ادامه خواهم داد.

شما در جشنواره حضور داشتید و رعایت پروتکل‌ها را دیدید، شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرایط خیلی خوب بود همه پروتکل‌ها و فواصل اجتماعی رعایت می‌شد امکانات بهداشتی در سالن زیاد بود و به نظرم همه چیز کم خطر بود. امیدوارم که بقیه سینماها مخصوصا سینماهای مردمی هم این اتفاق برایشان رخ داده باشد، چون سینما رسانه برای خود رسانه است، بیشتر روی آن زوم می‌شود و آنها نیز بیشتر رعایت می‌کنند.

۵۸۲۴۵

کد خبر 1483429

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نوازنده و آهنگساز اکران سینما تک تیرانداز قهرمان محور سالن سینما موسیقی کار موسیقی آن پخش فیلم سکانس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۵۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری مخفی هیتلر / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

بیماری مخفی هیتلر

شواهد تاریخی که چند دهه بعد از شکست آلمان در جنگ جهانی کشف شد، نشان می داد که هیتلر در روزهای پایانی جنگ شدیدا بیمار بوده و احتمال می‌رود، تصمیمات او در مراحل پایانی جنگ تحت تاثیر این بیماری بوده باشد؛ هرچند شاهدین عینی ادعای دیگری دارند.

 


لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی

اچ‌ام‌اس برهم یک نبردناو نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا از کلاس ملکه الیزابت بود که توسط اژدر یکی از یوبوت‌های آلمانی غرق شد. نبردناو‌ها کشتی‌های بسیار بزرگ با قدرت آتش بالا بودند که دیگر از صحنه نظامی اقیانوس‌ها خارج شدند، اما در زمان خود نشان دهنده برتری سیاسی و نظامی کشور خود به حساب می‌آمدند. غرق شدن "اچ‌ام‌اس برهم" ضربه سنگینی به نیروی دریایی بریتانیا در جنگ جهانی دوم بود، تا حدی که هیات دریایی بریتانیا، تمام اخبار غرق شدن آن را سانسور کرد تا از این طریق خبر غرق شدن آن را از آلمانی‌ها مخفی کنند و جلوی تخریب روحیه بریتانیایی‌ها را بگیرند. پس از چند هفته تاخیر تنها اقوام درجه یک خدمه از جریان آگاه شدند؛ اما این خبر همراه با تذکر برای حفظ اطلاعات بود. بعد از ادعا‌های مکرر توسط رادیو‌های آلمانی، نهایتا در ۲۷ ژانویه ۱۹۴۲ غرق شدن آن رسما از طرف هیات دریایی بریتانیا اعلام شد. ویدیوی لحظه انفجار این نبردناو را در «تابناک» می‌بینید.

 


خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک

امیلیانو زاپاتا سالازار معروف به امیلیانو زاپاتا، رهبر و موسس ارتش آزادی بخش جنوب بود. او به خاطر نقش موثر خود در جریان انقلاب به یکی از قهرمانان ملی مکزیک تبدیل شده است. یک انتخابات مساله دار در سال ۱۹۱۰ دلیل اصلی شروع انقلاب مکزیک بود. پیش از آن در دوران حکومت پورفیریو دیاس، مردم از جمله زاپاتا از فساد و زمین خواری او ناراضی بودند. اختلاف در انتخابات باعث شد، زاپاتا با رقیب دیاس یک سیاستمدار به نام فرانسیسکو مادرو همکاری کرده و دولت دیاس را سرنگون کند، اما بعد‌ها به دلیل ناتوانی مادرو در اداره دولت، روابط آن دو به تیرگی گرایید و زاپاتا از او جدا شد و حرکت خود را برای اصلاحات ارضی از سر گرفت؛ او تا آخر عمر دست از مبارزه برنداشت. نهایتا بعد از سال‌ها فرار از دست دشمنان و مخالفان خود در سال ۱۹۱۶ در یک نقشه پلید بعد از تظاهر به این که می‌خواهند در حرکت با او همراه شوند، وی را به شهر چینامکا دعوت و ترور کردند. بدن بیجان زاپاتا به شهر کواوتلا برده شد تا مرگ زاپاتا ثابت شود. گفته می‌شود به مردانی که زاپاتا را کشتند، تنها نیمی از آنچه به آن‌ها وعده داده شده بود پرداخت شد. فیلم زنده باد زاپاتا بر اساس سرگذشت وی ساخته شده است.

 

 

تست ال‌اس‌دی روی سربازان آمریکا

ال اس دی امروز به عنوان یک مخدر شناخته می‌شود، اما پیش از آنکه این دارو از آزمایشگاه‌های سری سی‌آی‌ای خارج و تبدیل به یک قرص روانگردان بازاری شود، طی یک عملیات سری به نام «ام‌کی-اولترا» از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴ توسط سی‌آی‌ای روی صد‌ها نظامی و غیر نظامی بی خبر آزمایش می‌شد. پیش از آنکه اسناد و مدارک این عملیات منتشر شود، افرادی که راجع به آن حرف می‌زدند، دیوانه شمرده می‌شدند. اما حقیقت این بود که سی‌آی‌ای با روش‌های غیر اخلاقی چون فریب مردم غیرنظامی توسط فاحشه‌ها یا مامورین عملیاتی که مخفیانه دارو را در نوشیدنی‌های مردم می‌ریختند، بدون اطلاع مردم روی آن‌ها آزمایش‌های دارویی انجام می‌دادند. آزمایش ای‌اس‌دی توسط سی‌آی‌ای بر این باور شروع شد که چین، روسیه و کره شمالی از ال‌اس‌دی برای شست و شوی مغزی سربازان آمریکایی استفاده می‌کنند و سی‌آی‌ای نمی‌خواست، از غافله عقب بماند. این ویدئوی محرمانه که سال‌ها بعد منتشر شد، یکی از این آزمایش‌ها را به تصویر کشیده است.

 


تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی

موسولوینی دیکتاتور ایتالیا، یکی از چهره‌هایی است که به اندازه هیتلر مورد توجه قرار نگرفته است. سخنرانی بنیتو موسولینی در ۲۶ مارس ۱۹۳۹ در ایتالیا در توضیح دلایل اختلافات با فرانسه و تحریک مردم به جنگ است. در این سخنرانی، میزان تسلط و احاطه یک دیکتاتور به افکار شسته شده مردم روشن می‌شود؛ مردمی که به زندگی مرفه، افتخار و پاداش قاطعانه و با صدایی رسا "نه" می‌گویند و اطاعت و فرمانبرداری بدون مرز و کور خود را با افتخار تقدیم هوس‌های زورگویانه یک دیکتاتور می‌کنند. بنیتو موسولینی ۴:۱۰ بعد از ظهر روز ۲۸ آوریل کنار در ویلا دلموند پشت به دیوار به ضرب گلوله اعدام شد؛ بدون افتخار، بدون دادگاه، بدون اینکه جمعیتی شاهد اجرای این حکم باشند. سپس جنازه او و چند تن از فاشیست‌های اعدام شده به جنوب میلان برده شده و همانجایی که ۱۵ پارتیزان در آگوست ۱۹۴۴ در آنجا اعدام شده بودند رها شد. بدن پارتیزان‌ها برای دید عموم در همانجا رها شده بود. خیلی زود مردم زیادی دور اجساد جمع شدند، مردم به جنازه‌ها تف و شلیک کردند، به آن‌ها لگد زدند و روی آن ادرار کردند. چهره موسولینی از شدت ضربات ترکیب خود را از دست داده بود. اجساد آن‌ها به گیره قصابی بسته و سر و ته ساختار فلزی نیمه ساخته یک پمپ‌بنزین آویزان شد. از زمان قرون وسطی سر و ته آویزان کردن اجساد مردم خاطی در ایتالیا، نمادی از شرارت شخص اعدامی به حساب می‌آمده است. اما در این مورد، دلیل این کار حفاظت اجساد موسولینی و دیگران از دست مردم عصبانی و خارج از کنترل بود. ویدیو این واقعه را در تابناک ببینید.

دیگر خبرها

  • اسرائیل و حماس به توافق آتش بس نزدیک شدند+ جزئیات/ هشدار درباره راه افتادن حمام خون در رفح
  • تیرانداز ملی‌پوش مازندرانی قهرمان کشور شد
  • پشتیبانی از صهیونیست ها از معیارهای دوگانه سیاست غرب است
  • امیر جدیدی از «قهرمان» تا «منصور»
  • ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی
  • هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند
  • گفت‌وگوی ویژه با احسان اصولی و پاسخ به مهم‌ترین سوالات
  • خود را بدهکار خاک و مردم کشورم می‌دانم/ موسیقی بخشی از دکوپاژ در فیلم‌های کیمیایی است
  • بازیکن پرافتخار تیم ملی: همین حالا کمک کنید
  • بیماری مخفی هیتلر / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی